FINNMARK REIN KONSERNETS REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2024
1. Innledning
Finnmark Rein skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentligjøre en redegjørelse av vurderingene.
Åpenhetsloven skal fremme virksomhetens respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Redegjørelsen omfatter selskapets plikt til å rapportere aktsomhetsvurderingene som Finnmark Rein
har gjort i 2024. Rapporten redegjør for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere
risikoen for negative konsekvenser av selskapets aktivitet og forretningsforbindelse, for
anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Åpenhetsloven §5 er styrende for denne
redegjørelsen.
2. Finnmark Rein konsernet
Finnmark Rein eies av Rein Holding AS med kontor i Varangerbotn, 9840 Varangerbotn.
Konsernet driver med foredling av reinkjøtt og salg og markedsføring av reinkjøttprodukter og
restprodukter av rein. Konsernet har produksjonsanlegg i Kautokeino, Tana Bru og Varangerbotn, samt produksjon i Karasjok. Konsernet er Norges største reinkjøttforedler og er opptatt av en
bærekraftig verdikjede i reinnæringen.
Virksomheter som er omfattet av denne rederedegjørelsen er:
Rein Eiendom AS
Rein Holding AS
Rein Produksjon AS
Tana Eiendom AS
Finnmark Rein AS
3. Markeder
Konsernet selger sine reinkjøttprodukter til dagligvaremarkedet og storhusholdningsmarkedet i Norge. Restprodukter av rein selges innenlands men også internasjonalt. Reindriftsenheter i hele Finnmark er leverandører til våre anlegg.
4. Retningslinjer for å oppfylle Åpenhetslovens krav.
Vår tilnærming for å oppfylle vår forpliktelse for å respektere grunnleggende menneskerettigheter
og anstendig arbeidsforhold omfatter både vår egen virksomhet og vår leverandørkjede.
Vår virksomhet er flerkulturell med samiske, norske og utenlandske medarbeidere. Vi er opptatt av å ha en god bedriftskultur og en trygg og god arbeidsplass for våre ansatte.
Konsernet har etablert egne retningslinjer for hvordan arbeidet med menneskerettigheter og
anstendige arbeidsforhold skal skje internt gjennom Code of Conduct, som også inneholder
retningslinjer for leverandører av varer og tjenester til konsernets virksomhet.
5. Retningslinjer for selskapets aktsomhetsvurderinger
Konsernet gjennomgår sine leverandørlister for å avdekke hvilke selskaper som kan ha
utfordringer med å møte Åpenhetslovens krav. Alle leverandører er i utgangspunktet vurdert.
Gjennom en intern vurdering fastsettes det om leverandøren synes å være innenfor kravene, om det er spørsmål som trenger en positiv bekreftelse fra leverandøren, eller om det er selskap som
gjennom offentlige kilder beviselig har hatt større utfordringer mht Åpenhetslovens krav.
Ut ifra den interne risikovurderingen som gjennomføres, blir det bestemt om leverandøren ikke trenger videre oppfølging nå, om det er tilstrekkelig med en skriftlig bekreftelse, eller om det er
behov for videre avklaringer eller besøk med revisjon av leverandøren for å sikre at det foreligger
grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
De aller fleste av konsernets leverandører har en kontoradresse eller hovedkontor i Norge. Noen
få av våre leverandører har sin hovedaktivitet utenfor Norge. Konsernet stiller de samme krav til selskaper i Norge, som det stilles til selskaper fra andre deler av verden. Vi benytter oss av kjente leverandører som vi har samarbeidet lenge med.
Kravene som vi stiller til våre leverandører, gjelder også våre leverandørers underleverandører. Vi
erkjenner at det i enkelte tilfeller kan være utfordrende å få full oversikt over underleverandører
til våre leverandører, og vi er avhengig av at de opplysninger som er gitt stemmer med
realitetene.
Vår er erfaring er at de største risikoene for våre leverandører kan være:
a. Mangler ved lønnsforhold
b. Manglende rettigheter for ansatte på arbeidsplassen
c. Mangler ved ansettelses forhold, begrensninger i muligheten til å opprette og tilslutte seg
fagforeninger
d. Barnearbeid
e. Korrupsjon
f. Skadelig miljøpåvirkning
Metodene som er valgt for å risikovurdere leverandører er under utvikling. Metodene vil bli mer treffsikker over tid, der vi har ambisjoner om å gå over fra en manuell vurdering av hver enkelt
leverandør til en mer automatisert vurdering. Verktøyer for slike vurderinger er under utvikling. Vi
anser også at gjennomføring av revisjoner av leverandører, på sikt vil være en del av verktøyene vi
bruker for å overvåke leverandørkjedene.
Ved brudd på våre retningslinjer vil det, avhengig av alvorlighetsgrad, normalt bli gitt tidsfrister for
når forholdene må være bragt i orden. Ved mer alvorlige mangler vil det være naturlig å avslutte
forretningsforholdet.
6. Året 2024
I 2024 har vi hevet vår kompetanse og forbedret våre rutiner knyttet til Åpenhetsloven.
Vi har oppdatert våre aktsomhetsvurderinger og inkludert nye leverandører som har
kommet til. I tilfeller hvor det har vært mangelfull informasjon fra bedriftene, eller der vi ikke har funnet gjennomførte aktsomhetsvurderinger hos norske leverandører, har vi kontaktet disse for å
innhente ytterligere informasjon.
Konsernet har så langt ikke avdekket mangler hos våre leverandører med tanke på krav fastsatt i
Åpenhetsloven. De største risikoene for våre leverandører er lik de som er listet opp under punkt 5.
7. Ønsker om ytterligere opplysninger
Ved spørsmål om ytterligere innsyn i konsernet med tanke på offentlighetsloven, kan disse rettes til post@finnmarkrein.no.
Are Smuk Figved
Administrerende direktør