top of page

FINNMARK REIN KONSERNETS REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2024    

    

 

1. Innledning

    

Finnmark Rein skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentligjøre en redegjørelse av vurderingene. 

 

Åpenhetsloven skal fremme virksomhetens respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.     

 

Redegjørelsen omfatter selskapets plikt til å rapportere aktsomhetsvurderingene som Finnmark Rein

har gjort i 2024. Rapporten redegjør for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere     

risikoen for negative konsekvenser av selskapets aktivitet og forretningsforbindelse, for     

anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Åpenhetsloven §5 er styrende for denne     

redegjørelsen.    

        

 

2. Finnmark Rein konsernet 

   

Finnmark Rein eies av Rein Holding AS med kontor i  Varangerbotn, 9840 Varangerbotn.    

 

Konsernet driver med foredling av reinkjøtt og salg og markedsføring av reinkjøttprodukter og     

restprodukter av rein. Konsernet har produksjonsanlegg i Kautokeino, Tana Bru og Varangerbotn, samt produksjon i Karasjok. Konsernet er Norges største reinkjøttforedler og er opptatt av en     

bærekraftig verdikjede i reinnæringen.    

 

Virksomheter som er omfattet av denne rederedegjørelsen er:     

 

Rein Eiendom AS    

Rein Holding AS    

Rein Produksjon AS    

Tana Eiendom AS    

Finnmark Rein AS    

 

 

3. Markeder 

   

Konsernet selger sine reinkjøttprodukter til dagligvaremarkedet og storhusholdningsmarkedet i Norge. Restprodukter av rein selges innenlands men også internasjonalt. Reindriftsenheter i hele Finnmark er leverandører til våre anlegg.     

        

 

4. Retningslinjer for å oppfylle Åpenhetslovens krav.     

    

Vår tilnærming for å oppfylle vår forpliktelse for å respektere grunnleggende menneskerettigheter 

og anstendig arbeidsforhold omfatter både vår egen virksomhet og vår leverandørkjede.    

    

Vår virksomhet er flerkulturell med samiske, norske og utenlandske medarbeidere. Vi er opptatt av å ha en god bedriftskultur og en trygg og god arbeidsplass for våre ansatte.    

    

Konsernet har etablert egne retningslinjer for hvordan arbeidet med menneskerettigheter og     

anstendige arbeidsforhold skal skje internt gjennom Code of Conduct, som også inneholder    

retningslinjer for leverandører av varer og tjenester til konsernets virksomhet.     

    

    

5. Retningslinjer for selskapets aktsomhetsvurderinger    

    

Konsernet gjennomgår sine leverandørlister for å avdekke hvilke selskaper som kan ha     

utfordringer med å møte Åpenhetslovens krav. Alle leverandører er i utgangspunktet vurdert.     

Gjennom en intern vurdering fastsettes det om leverandøren synes å være innenfor kravene, om det er spørsmål som trenger en positiv bekreftelse fra leverandøren, eller om det er selskap som     

gjennom offentlige kilder beviselig har hatt større utfordringer mht Åpenhetslovens krav.      

    

Ut ifra den interne risikovurderingen som gjennomføres, blir det bestemt om leverandøren ikke trenger videre oppfølging nå, om det er tilstrekkelig med en skriftlig bekreftelse, eller om det er    

behov for videre avklaringer eller besøk med revisjon av leverandøren for å sikre at det foreligger 

grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.     

    

De aller fleste av konsernets leverandører har en kontoradresse eller hovedkontor i Norge. Noen 

få av våre leverandører har sin hovedaktivitet utenfor Norge. Konsernet stiller de samme krav til selskaper i Norge, som det stilles til selskaper fra andre deler av verden. Vi benytter oss av kjente leverandører som vi har samarbeidet lenge med.      

    

Kravene som vi stiller til våre leverandører, gjelder også våre leverandørers underleverandører. Vi 

erkjenner at det i enkelte tilfeller kan være utfordrende å få full oversikt over underleverandører 

til våre leverandører, og vi er avhengig av at de opplysninger som er gitt stemmer med     

realitetene.     

    

Vår er erfaring er at de største risikoene for våre leverandører kan være:     

a. Mangler ved lønnsforhold     

b. Manglende rettigheter for ansatte på arbeidsplassen     

c. Mangler ved ansettelses forhold, begrensninger i muligheten til å opprette og tilslutte seg     

fagforeninger     

d. Barnearbeid     

e. Korrupsjon     

f. Skadelig miljøpåvirkning     

    

Metodene som er valgt for å risikovurdere leverandører er under utvikling. Metodene vil bli mer treffsikker over tid, der vi har ambisjoner om å gå over fra en manuell vurdering av hver enkelt     

leverandør til en mer automatisert vurdering. Verktøyer for slike vurderinger er under utvikling. Vi

anser også at gjennomføring av revisjoner av leverandører, på sikt vil være en del av verktøyene vi 

bruker for å overvåke leverandørkjedene.     

    

Ved brudd på våre retningslinjer vil det, avhengig av alvorlighetsgrad, normalt bli gitt tidsfrister for 

når forholdene må være bragt i orden. Ved mer alvorlige mangler vil det være naturlig å avslutte 

forretningsforholdet.    

    

 

6. Året 2024    

    

I 2024 har vi hevet vår kompetanse og forbedret våre rutiner knyttet til Åpenhetsloven.    

Vi har oppdatert våre aktsomhetsvurderinger og inkludert nye leverandører som har     

kommet til. I tilfeller hvor det har vært mangelfull informasjon fra bedriftene, eller der vi ikke har funnet gjennomførte aktsomhetsvurderinger hos norske leverandører, har vi kontaktet disse for å 

innhente ytterligere informasjon.      

    

Konsernet har så langt ikke avdekket mangler hos våre leverandører med tanke på krav fastsatt i 

Åpenhetsloven. De største risikoene for våre leverandører er lik de som er listet opp under punkt 5.        

    

7. Ønsker om ytterligere opplysninger      

    

Ved spørsmål om ytterligere innsyn i konsernet med tanke på offentlighetsloven, kan disse rettes til post@finnmarkrein.no.      

    

Are Smuk Figved    

Administrerende direktør    

bottom of page